ford ercihan otomotiv
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden Türkiye Teknoloji Seçime Doğru
Atatürk Üniversitesi yeniden akredite edildi
Atatürk Üniversitesi yeniden akredite edildi
ETD ve  Türk Ocakları’ndan 24 Nisan tepkisi
ETD ve  Türk Ocakları’ndan 24 Nisan tepkisi
TÜBİTAK başarıyı ödüllendirdi
TÜBİTAK başarıyı ödüllendirdi
Tunceli yolunda heyelan tehlikesi
Tunceli yolunda heyelan tehlikesi
Ermenilerin katlettiği şehitler dualarla anıldı
Ermenilerin katlettiği şehitler dualarla anıldı
HABERLER>ARAŞTIRMA İNCELEME
31 Ağustos 2009 Pazartesi - 16:13

Atatürk’ün Din Anlayışı-2

İşte bu adamın içinde taşıdığı dünyaya yönelik ideallerden dolayı yine dünya hayatı sınırları çerçevesinde kalan, ama aslında özdeki deruni manevi âleme olan imandan güç alan düşünce, tutum, davranış, zafer, hatta devrimleri, ister istemez, dinin dediği gibi, onun gözünde de cihanı bir imtihan meydanına çevirmiş, ancak bu imtihanın sonuçlarını yine dünyada görmek istemiştir: “Cihan bir imtihan meydanıdır, imtihanda muvaffak olmadan lütufkârane muameleler beklemek boşunadır.”(7) Ancak o yine de bilir ki, aslolan geçici maddi alem değil, Öz’e daha yakin olan ve bundan dolayı daha değişmez olan manevi alemdir:

Atatürk’ün Din Anlayışı-2

İşte bu adamın içinde taşıdığı dünyaya yönelik ideallerden dolayı yine dünya hayatı sınırları çerçevesinde kalan, ama aslında özdeki deruni manevi âleme olan imandan güç alan düşünce, tutum, davranış, zafer, hatta devrimleri, ister istemez, dinin dediği gibi, onun gözünde de cihanı bir imtihan meydanına çevirmiş, ancak bu imtihanın sonuçlarını yine dünyada görmek istemiştir: “Cihan bir imtihan meydanıdır, imtihanda muvaffak olmadan lütufkârane muameleler beklemek boşunadır.”(7)Ancak o yine de bilir ki, aslolan geçici maddi alem değil, Öz’e daha yakin olan ve bundan dolayı daha değişmez olan manevi alemdir:
“… Sivas’ta bugün Kongre Binası adıyla anılan ve müze olarak kullanılan o günlerin Sivas Lisesi binasına yerleştiklerinde Mustafa Kemal, beklemediği ilginç bir olayla karşılaştı. Kendisinin yatacağı karyoladaki yastığın üzerinde nakışla işlenmiş iki dize vardı: “Cihanın cahına mağrur olup incitme insanı; Süleyman-ı zaman olsan bırakırsın bu eyvan’ı (Dünyanın mevkiiyle gururlanıp insanları incitme; Zaman’ın Süleyman’ı olsan bırakırsın bu köşkü sen de)” Mazhar Müfit’i çağırıp bu dizeler hakkında ne düşündüğünü sordu. Mazhar Müfit, dostluğunun sağlamlığına olan inancıyla, açıkça söyledi düşündüğünü ve “Belli ki bu sizin için yazılmış.” dedi. Mustafa Kemal de kendi düşüncesini açıkça söyledi: “Bu uyarı hepimiz için ve her şey için bir temel kural olmalıdır.”(8)
Belki derin bir uyanıklıkla sorgulamadığımız zaman, tam tersini düşünmeye yönelsek de, yaptığı tüm şeyler, maddi âlemi manevi âleme daha da yaraşır bir yakine getirmekten başka bir şey değildi. Çünkü onun temel hedefi, aslında ne bir ulusun hürriyet ve refahını sağlamak, ne köhne batıl itikatları silip süpürmek, ne de zulüm ve haksızlığı, sömürüyü ortadan kaldırmaktı. Onun temel hedefi, tüm bu tali hedefler vasıtasıyla elde edilebilecek bir şeydi: daha iyi bir dünya kurmak:“İnsanlar yalnız maddi değil, özellikle bu maddi kuvvetlerde toplanmış manevi kuvvetlerin etkisi altında etkilenirler. Milletler de böyledir. Manevi kuvvet ise özellikle ilim ve iman ile yücelerek gelişir.”(9)İşte bu hedef için en hakiki mürşit, ne falanca şeyh ne de filanca hocadır. Kendilerini manevi yönde bilerek ya da bilmeyerek firavunlaştırmış olanların sürüsüne girmemek, veya “Şeyh uçmaz mürit uçurtur” sözünün bir yönüyle vurguladığı gibi, maneviyat ehlini otorite haline getirip zorla firavunlaştırmamaktır. Bu öyle bir girdaptır ki, Mürşidi de Müridi de sürükler götürür. O nedenle en hakiki mürşit, insanın kendisidir. Kendisini kendisinin mürşidi haline getirmek ve firavunlaşmamak için de şuna buna değil, ilime sarılmak zorundadır:İlim ve fen için kayıt ve şart yoktur. Dinimiz, bu yüce emri kapsadığı içindir ki, en mükemmel dindir.”(10) Çünkü, “Manevi kuvvet, özellikle ilim ve iman ile yüksek bir şekilde gelişir… Taassup, cahilliğe dayanır. Bundan dolayı, taassubu olan cahildir. İlim, mutlaka cahilliği yener, o halde, halkı aydınlatmak lazımdır… Kastettiğim ilim, hakikati bilmektir…”(11)

Burada yine din ile ortak bir noktaya gelen Atatürk, “ilim, hakikati bilmektir” der. Ancak şu büyük farkla ki, İslam felsefesinde Hakikat, metafizik anlamda tüm gerçeklerin nihai noktası olan ve tek gerçek varlık olan Allah’ı simgelemesine rağmen, en azından görünürde, olaylara dünyevi sınırlar içinden bakan Atatürk’e göre, bilimsel gerçekleri simgeler. Yani onun kullandığı ilim, İslam felsefesinde kullanılan Allah’ı bilme ilmi değil, daha çok bilim anlamınadır. O nedenle şöyle devam eder: “Ben manevi miras olarak hiçbir ayet, hiçbir dogma, hiçbir donmuş ve kalıplaşmış kural bırakmıyorum. Benim manevi mirasım, ilim ve akıldır. Benden sonrakiler, bizim aşmak zorunda olduğumuz çetin ve köklü zorluklar karsısında, belki gayelere tamamen eremediğimizi, fakat asla taviz vermediğimizi, akıl ve ilmi rehber edindiğimizi tasdik edeceklerdir. Zaman süratle ilerliyor; milletlerin, toplumların, kişilerin mutluluk ve mutsuzluk anlayışları bile değişiyor.  Böyle bir dünyada, asla değişmeyecek hükümler getirdiğini iddia etmek, aklın ve ilmin gelişimini inkâr etmek olur. Benim Türk milleti için yapmak istediklerim ve başarmaya çalıştıklarım ortadadır. Benden sonra beni benimsemek isteyenler, bu temel eksen üzerinde akıl ve ilmin rehberliğini kabul ederlerse, manevi mirasçılarım olurlar. Beni görmek demek, mutlaka yüzümü görmek demek değildir. Benim fikirlerimi, benim duygularımı anlıyorsanız ve hissediyorsanız bu yeterlidir.”(11)

V. Korhan Koral
Kaynaklar:
(7)Afet İnan, Atatürk Hakkında Hatıralar ve Belgeler, s.90 
(8)Yaşar Öztürk- Bütün Dünya Dergisi, 2004/9, s. 19-20
(9)T.B.M.M. Zabıt Ceridesi, Devre I, Cilt: XVIII s. 7
(10)Ahmet Bekir Palazoğlu, Atatürk İlkeleri, s. 273
(11)Atatürk’den kalan el yazısı belgelere dayanarak- Bütün Dünya Dergisi 2001/9, s.31-33

 
 
Kur’an Eğitimi ve Yaz Kur’an Kursları
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Hoca Ahmed Yesevî ve Eserleri
Kurduğu ve kurdurduğu tekkeler, yetiştirdiği mürşidler ve alp-erenler ...
Atatürk’ün Din Anlayışı-1
“Atatürk’ün Samsun’a hareketinden biraz önce arkadaşlarından biri: “İngilizlerin ...
Hazreti Türkistan Hoca Ahmed Yesevi (II)
Şüphesiz Kur'ân'dan ve Hadis'ten ilham almış bu yüce merhamet, insaniyet, ...
 
Hazret-i Türkistan Hoca Ahmed Yesevi (1)
Hoca Ahmed, zaten bütün Türk ülkelerinde ilk tarikat olan Yesevîliğin ...
İslam ve Zekat İbadeti
Ramazan ayı dolayısıyla zekat’a yoğunlaşan müminler için Diyanet İşleri ...
Yunus gibi düşünmek
 
Yûnus Emre'nin Bir Münâcâtı Veya Şathiyesi
Çok zengin ve derin mânâlar yüklü şiirleri, umumiyetle islâmî bir tefekküre ...
Tahkik ve Taklit
Mevlâna Celâleddîn-i Rûmî, Âdemoğlunun yoluna ışık tutan Mesnevi'sini Farsça yazmıştır
Telvin..
Tasavvufta "telvin" renkten renge, "hâlden hâle" girme makamıdır. Umumî ...
 
ERZURUM GAZETESİ
YAZARLAR
Ali Kemal Koçak
Ali Kemal Koçak
Kibirli Siyaset Aktörleri ve AK Parti'nin Değişim İhtiyacı
Ahmet Göksan
Ahmet Göksan
Ayağın Sürünmesi
İzzet Fehmi Aksakal
İzzet Fehmi Aksakal
"Devlet Adamı” olmanın somut örneği: Vali Mustafa Çiftçi
Mahmut Akdağ
Mahmut Akdağ
Cumhurbaşkanımıza Minnettarız
Ö. Faruk Kayaalp
Ö. Faruk Kayaalp
Alan Var Alamayan Var ve Ayıp Hassasiyeti
Kadir Sabuncuoğlu
Kadir Sabuncuoğlu
‘Muhalif’
ERZURUM
ÇOK OKUNANLAR
ÇOK YORUMLANANLAR
ARŞİV
ANKET
Erzurum’da Belediyelerin Önceliği Ne Olmalı?

a.Kentsel Dönüşüm
b.Kent içi Ulaşım
c.Altyapı
d.Sosyal Belediyecilik
e.Kültür, Turizm ve Sanat
f.Sosyal Katılımcılık
g.Mahalle Kültürüne dönüş


Sonuçları göster Anket arşivi
FACEBOOK'TA ERZURUM GAZETESİ
TWITTER'DA ERZURUM GAZETESİ
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva