Türk Eğitim-Sen Erzurum–1 Nolu Şube Başkanı Bayraktar
EĞİTİM HARCAMALARI YETERLİ DÜZEYE ÇIKARILMALI
Türk Eğitim-Sen Erzurum–1 Nolu Şube Başkanı Müfit Bayraktar, sendikalarının yaptığı araştırmaya ilişkin açıklamalarda bulundu. Bayraktar, öğrenci başına harcama oranının sınırlı olmasının eğitim sistemini olumsuz etkilediğini ifade etti.
SENDİKANIN ARAŞTIRMASI
Sendikalarının yaptığı araştırmaya değinen Bayraktar, “ Sendikamız Türkiye ile OECD ülkelerini eğitim alanında kıyaslayan bir araştırma yaptı. Doğuda alım gücünün düşüklüğü sorunların daha da çok artmasına neden oluyor. Araştırmadan çıkan sonuçlar ne yazık ki, Türkiye'nin OECD ülkelerinin hala çok gerisinde olduğunu ortaya koydu. OECD’nin Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programına göre, OECD ülkelerinde 15 yaşındaki öğrencilerin matematik performansına göre en başarılı ülkeler Finlandiya, Kore ve Hollanda ve Japonya'dır. Bu ülkelerde temel seviyede matematik yeterliliğine sahip olmayanların oranı yüzde 10'dan az iken, Meksika, Türkiye, Yunanistan, İtalya ve Portekiz'de yüzde 25'in üzerindedir. OECD ülkelerinin skor ortalamasının 500 olduğu düşünüldüğünde; Kore'de öğrencilerin matematik performansı 542, Finlandiya'da 544, Hollanda'da ise 538'dir. Türkiye Meksika'dan sonra matematik performansında en başarısız ikinci ülke'dir. Türkiye'de öğrencilerin matematik performansı 423'tür.Öğrenci başına harcama oranı OECD ülkelerinde okul öncesinde 4 bin 508 dolar, ilköğretimde 5 bin 450 dolar, ortaöğretimde 6 bin 936 dolar, yükseköğretimde ise 11 bin 254 dolardır. Türkiye'de ise öğrenci başına harcama miktarı ilköğretimde 869 dolar, ortaöğretimde bin 428 dolar, yükseköğretimde ise 4 bin 248 dolardır. Sosyal eşitsizliğin oldukça fazla olduğu Şili'de bile öğrenci başına düşen harcama miktarı ilköğretimde 2 bin 139, ortaöğretimde 2 bin 225, yükseköğretimde 7 bin 11'dir” dedi.
EĞİTİME AYRILAN PAY, YÜZDE 10.4 İKEN, MEKSİKA'DA YÜZDE 23.8
Devlet bütçesinden eğitime ayrılan payada değinen Bayraktar, “OECD ülkelerinde devlet bütçelerinden eğitime ortalama yüzde 13.3 oranında pay ayrılırken, bu rakam Türkiye'de 2007 bütçesine göre yüzde 10.4'tür. ABD'de yüzde 15.2, Meksika'da yüzde 23.8, İsviçre'de yüzde 13, Yeni Zelanda’da yüzde 22.6, Danimarka'da yüzde 15.1, İzlanda'da yüzde 17'dir. Gayri Safi Yurt İçi Hasılada'da Türkiye'de 2007 bütçesine göre yüzde 5.3'tür. GSYİH İsveç'te 7.5, Norveç'te 7.6, Danimarka'da 8.3, Belçika'da yüzde 6.1, Finlandiya'da 6.5'tur. Sınıf başına düşen öğrenci sayısı OECD ülkelerinde ortalama, ilköğretimde 21.4, ortaöğretimde 24.1'dir. Türkiye'de sınıf başına düşen öğrenci sayısı ilköğretimde 27.9, ortaöğretimde 32.5'tir. Portekiz'de sınıf başına düşen öğrenci sayısı 16.4, ortaöğretimde 23.5, Lüksemburg’da ilköğretimde 15.8, ortaöğretimde 19.7, Çek Cumhuriyeti'nde ilköğretimde 18.5, ortaöğretimde 19.4, İtalya'da ilköğretimde 18.4, ortaöğretimde 20.9'dur” diye konuştu..
ÖĞRETMEN MAAŞI, TÜRKİYE'DEKİNİN ORTALAMA 4 KATI.
Öğretmen maaşları konusunda da adaletsiz bir düzenleme olduğunu öne sürün Bayraktar, “OECD ülkelerinde ilköğretimde göreve yeni başlayan bir öğretmen yılda 25 bin 727 dolar, 15 yıllık bir öğretmen ise yılda 35 bin 99 dolar kazanmaktadır. Danimarka'da göreve yeni başlayan bir öğretmen yılda 33 bin 693 dolar, 15 yıllık bir öğretmen 37 bin 925 dolar, Almanya'da göreve yeni başlayan bir öğretmen yılda 37 bin 718 dolar, 15 yıllık bir öğretmen 46 bin 935 dolar, Lüksemburg’da göreve yeni başlayan bir öğretmen yılda 46 bin 306 dolar, 15 yıllık öğretmen 63 bin 769 dolar, Hollanda'da göreve yeni başlayan bir öğretmen yılda 31 bin 235 dolar, 15 yıllık bir öğretmen 40 bin 588 dolar kazanırken, Türkiye'de 2007 yılı ücretlerine göre, göreve yeni başlayan bir öğretmen 7 bin 516 dolar, 15 yıllık bir öğretmen 8 bin 949 dolar kazanacaktır” dedi.