ford ercihan otomotiv
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden Türkiye Teknoloji Seçime Doğru
Erzurum’un araç varlığı 150 bin eşiğinde
Erzurum’un araç varlığı 150 bin eşiğinde
Erzurum Mart ayı 2. El Taşıt verileri açıklandı
Erzurum Mart ayı 2. El Taşıt verileri açıklandı
TCMB faizi sabit tuttu
TCMB faizi sabit tuttu
Gazze’de can kaybı 34 bin 305’e yükseldi
Gazze’de can kaybı 34 bin 305’e yükseldi
‘Kadına şiddeti normalleştirmeyeceğiz’
‘Kadına şiddeti normalleştirmeyeceğiz’
HABERLER>GUNCEL
28 Ağustos 2010 Cumartesi - 02:41

Önasya'ya ulaşımda Erzurum kilit kent

Yolculuk ve taşımacılık alanında tarih boyunca hareketli günler geçiren, Hindistan’dan gelip İran’a devam eden tarihî İpek Yolu üzerinde bulunan Erzurum, 21’inci yüzyılda da önemli bir enerji koridoru olma yolunda.

Önasya ya ulaşımda Erzurum kilit kent

Ulaşımın at, katır ve öküzle yapıldığı geçmişten, otomobil, tren ve uçaklara bu güne Anadolu’yu Kafkasya ve Orta Asya’ya bağlayan önemli bir kavşakta bulunan Erzurum, bu özelliğini hala sürdürüyor. Demiryoluna kavuşmakla transit taşımacılıkta Türkiye’nin önemli merkezlerinden biri olan Erzurum, 1950’den sonra karayolu taşımacılığına önem verilmesinin ardından her yere taşımacılıktaki konumunu artırmıştır. 1966 yılından beri bütün yıl boyunca uçak seferlerinin yapıldığı Erzurum, son yıllarda enerji boru hatlarının güzergahında olması dolayısıyla, enerji koridoru olma yolunda ilerlemektedir. Bakü- Tiflis- Ceyhan Petrol Boru hattının geçiş, Bakü-Tiflis- Erzurum Doğalgaz Boru Hattı’nın toplanma merkezinde olan kent, Orta Asya’daki petrol ve doğalgazın Avrupa’ya taşınmasında önemli bir rol üstlenecek.
DÜNDEN BUGÜNE TAŞIMACILIK
İran ithalât ve ihracatının yarıdan fazlası Erzurum’dan geçen Trabzon- Tebriz kervan yoluyla yapılıyordu. Motorlu taşıtların taşımacılıkta kullanımından önce, bu transit taşımacılık yanında, bir de mahallî taşımacılık vardı. Mahallî taşımacılıkta kullanılan hayvan sayısı oldukça sınırlıydı. Taşıma aracı olarak yazın iki öküzle çekilen kağnı, kışın tek öküzle çekilen kızak kullanılırdı. Kağnının tekerleklerinde demir halkalar bulunurdu. Tekerlekler döndükçe halkalar ses çıkarır, mazının çıkardığı ses de buna takılınca, taşıyıcıların geldiği çok uzaktan duyulurdu. Yük taşıyıcılar beş - altı arabalık ekip halinde çalışırlardı. Yola çıkmadan önce yanlarına birkaç günlük yiyecek alır, çaydanlık, çay, şeker ve tencere gibi eşya bulundururlardı. Yedek yakacakları da olurdu. Geceyi dışarıda konaklayarak veya ay ışığında yola devam ederek geçirirlerdi. Yollardaki bu meşakkatli hayatlarına rağmen, neşelerinden bir şey kaybetmezlerdi.
Dinlenme saatlerinde ve gece konaklamalarında bazen yemek yaptıkları da olurdu. Sabahleyin yola erken saatlerde çıkar, günün sıcak saatlerinde dinlenmeğe çalışırlardı.
Taşımacılık görevi üstlenen bu insanların kendi yiyecekleri ve barınmaları yanında, hayvanlarının doyurulması ve bakımına da büyük önem verilirdi. Dinlenme sırasında hayvanlara yedekte getirilen yem verilir veya civarda karınlarını doyuracak kadar ot varsa otlatılırdı.
Kışın yolculuk yaza göre daha meşakkatliydi. Çift öküzle çekilen kağnıların yerini tek öküzle çekilen kızaklar alırdı. Kışın gece dışarıda kalmak mümkün olmadığından, köy konaklarına misafir olunurdu. Konak sahipleri, yolcuya ve hayvanlarına hizmeti, önemli bir görev sayarlardı. Yörede, kişilerin saygınlık kazanmaları konaklarının sürekli açık olmasına ve gelen misafirin sayısına göre olurdu. Çok misafir kabul eden gittiği her yerde büyük itibar görürdü. Kışın yağan karlar yolları kapatırdı. Yolların karını temizlemek gibi bir olay yoktu. Önceden gidenlerin izleri zamanla yol olurdu. Daha çok yolcu ve daha çok hayvanın geçmesi ile yürümeye elverişli, karı batırılmış yollar ortaya çıkardı. Yol üzerindeki karın setleşmesi, kızakların daha kolay hareket etmesini sağlardı.
Dağ eteklerinde bazen kızakların devrildiği de olurdu. Yol kenarındaki kar yumuşak olduğundan bu devrilme olayı fazla tehlikeli olmazdı. Hatta bazı gülüşmelere ve yolculuğun neşeli geçmesine sebep olurdu.
Tek veya çift atla çekilen kızaklar da vardı. Fakat atların kızağa koşulması öküz kadar yaygın değildi. Atın bakım ve kuşamının daha masraflı olması, yük taşımacılığında daha az kullanılmasına sebep oluyordu. At daha çok binmek için beslenirdi.

Bugün yöre halkının hiç de az olmayan bir bölümü, çok çeşitli sebeplerle özel otomobilleriyle otobüsle, trenle veya uçakla sık sık şehirlerarası yolculuk yapmaktadır. Yolculuk yapanların yanlarında bir miktar yiyecek bulundurmaları Erzurumluların alışkanlıkları arasındadır.

ERZURUM Folklorü
Lütfü SEZEN / Atatürk Üniversitesi

 
 
Kur’an Eğitimi ve Yaz Kur’an Kursları
YORUMLAR
Toplam 1 yorum var, 1 adet görüntüleniyor. Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 
esdat 28 Ağustos 2010 Cumartesi 02:55

sonuç elde var SIFIR.nerde olursak olalım bu bananecilik zihniyetimiz devam ettiği sürece bir şey olmazz

Yorumu oyla      6      4  
FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Ulaştırma yine müdürsüz kaldı
Erzurum Ulaştırma Bölge Müdürlüğü, yine müdürsüz kaldı. Geçtiğimiz Mart ...
Sokak hayvanlarına çağdaş yaklaşım
Büyükşehir Belediyesi’nce sokaklardan toplanarak Hayvan Toplama Merkezi'nde ...
Evsel atıklar ekonomiye kazandırılıyor
Çevre ve Tüketici Haklarını Koruma Derneği (ÇETKODER)’in gönüllü ve ücretsiz ...
 
Kongre asfaltlanıyor
Yakutiye Belediyesi Fen İşleri Müdürlüğü ekipleri asfalt çalışmalarını ...
Palandöken’de Ramazan coşkusu
Palandöken Belediyesi Ramazan ayı münasebetiyle 5 Ağustos'ta Ramazan-ı ...
Hazine, uzman yardımcısı alacak
Hazine Müsteşarlığı, 16 Ekim'de düzenleyeceği sınavla 40 uzman yardımcısı alacak.
 
Kadayıf üzerinde bilimsel çalışma
Atatürk Üniversitesi Gıda Mühendisliği Bölümü öğretim üyeleri özellikle ...
Bir iftar yemeği de müftülükten
Erzurum’un Pasinler ilçe Müftülüğünce ramazan ayında olunması nedeniyle ...
Hasankaleliler iftarda buluştu
Üyelerine iftar yemeği veren dernekler kervanına, Hasankaleliler Sosyal ...
 
ERZURUM GAZETESİ
YAZARLAR
Ali Kemal Koçak
Ali Kemal Koçak
Kibirli Siyaset Aktörleri ve AK Parti'nin Değişim İhtiyacı
Ahmet Göksan
Ahmet Göksan
Ayağın Sürünmesi
İzzet Fehmi Aksakal
İzzet Fehmi Aksakal
"Devlet Adamı” olmanın somut örneği: Vali Mustafa Çiftçi
Mahmut Akdağ
Mahmut Akdağ
Cumhurbaşkanımıza Minnettarız
Ö. Faruk Kayaalp
Ö. Faruk Kayaalp
Alan Var Alamayan Var ve Ayıp Hassasiyeti
Kadir Sabuncuoğlu
Kadir Sabuncuoğlu
‘Muhalif’
ERZURUM
ÇOK OKUNANLAR
ÇOK YORUMLANANLAR
ARŞİV
ANKET
Erzurum’da Belediyelerin Önceliği Ne Olmalı?

a.Kentsel Dönüşüm
b.Kent içi Ulaşım
c.Altyapı
d.Sosyal Belediyecilik
e.Kültür, Turizm ve Sanat
f.Sosyal Katılımcılık
g.Mahalle Kültürüne dönüş


Sonuçları göster Anket arşivi
FACEBOOK'TA ERZURUM GAZETESİ
TWITTER'DA ERZURUM GAZETESİ
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva