TÜKODER, tüketici sorunlarını analiz etti
Tüketiciyi Koruma Derneği Erzurum Şubesi Erzurum’da en çok karşılaşan tüketici sorunları konusunda hazırladığı raporda, en çok karşılaşılan sorunlara yer verdi. Raporda Erzurum’da en çok kapıdan satışlar, garanti belgesi uygulaması ve ayıplı mallardan kaynaklanan sorunların yoğunluk kazandığı ifade edildi.
Tüketiciyi Koruma Derneği Erzurum Şubesi, Erzurum’da ki tüketici sorunları ile ilgili bir rapor hazırladı. Erzurum da ki tüketici sorunlarının profili analiz edildi.
TÜKODER Erzurum Şubesi yetkilileri, 4077 sayılı kanunun tüketiciye geniş yetkiler verdiğini belirterek, özellikle yaz aylarında kapıdan satışlar konusunda yaşanan mağduriyetin arttığına dikkat çektiler.
Bazı satıcıların tüketicileri dolandırdığına dikkat çeken TÜKODER yetkilileri“Söz konusu tüketici eğer bir haftalık süreyi geçirmemiş ise malı geri iade edilebilir. Hatalı olsun veya olmasın kapıdan satışların tamamında cayma bildirim belgesi olmalıdır. Bu konuda bir haftalık sürenin de geçirilmemesi gerekiyor. Mecbur kalmadıkça kapıdan satış şeklini tercih edilmemeli ve sözleşme dikkatli bir şekilde okunmalıdır ”açıklamasını yaptılar.
AYIPLI MALLARDA BİR AYLIK SÜRE GEÇERLİ
Ayıplı mallara ilişkin değerlendirmelerde de bulunan TÜKODER yetkilileri, “Bir diğer konuda ayıplı mal ve hizmetlere ilişkin konular.Ayıplı mallarda bir aylık süre içerisinde malın geri iade hakkı vardır. Ayıbın tüketicinin kendi hatasından kaynaklanıyor olmaması da gerekiyor.Bu konuda ilgili mercilerin verdiği kararlarda bilir kişiler inceleme yapıyorlar. Hizmet alımlarında da bir aylık süre içerisinde itiraz etme hakkı vardır” diye konuştu.
UYUŞMAZLIK KONUSUNDA 175 NOLU TELEFONA BAŞVURULABİLİR
En çok başvurulan konular hakkında bilgiler veren TÜKODER yetkilileri şu açıklamaları yaptılar, “4077 sayılı tüketici kanundaki değişiklikle ayrıca raf ve kasa fiyatları uymadığında tüketici lehine geçerli olan fiyatın baz alınacağı ifadelerine yer veriliyor. Bu durumda satıcı uyarılarak, düşük fiyat üzerinden alışveriş yapılmalıdır. Görüldüğü gibi kanun tüketiciye bir çok avantaj sağlıyor. Önemli olan kanunun bilinmesi”
GARANTİ BELGESİ UYGULAMASI ASGARİ 2 YILDIR
Sıkça başvuruların yapıldığı garanti belgesi uygulaması konusunda da açıklamalarda bulunan yetkililer“Garanti belgesi süresi asgari iki yıldır ve bu süre içerisinde arızalanan mal ücretsiz olarak onarılma hakkına sahiptir. Bu arıza sık sık tekrarlanıyorsa yenisi ile değiştirme hakkı doğar. Görüldüğü gibi tüketici kanunu tüketiciye bir çok hak veriyor. Önemli olan bu hakların bilinmesi ve uygulanmasıdır. Bilinçli tüketim kaliteyi artıracağı için üreticiler açısından da önem arz etmektedir. Tüketiciler uyuşmazlıklar konusunda Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğüne başvurabilir ve 175 nolu telefondan bilgi alabilirler” diye konuştular.
ERZURUM’DA TÜKETİCİ BİLİNCİ YETERLİ DEĞİL
Erzurum’da tüketici bilincinin yeterli olmadığını belirten TÜKODER yetkilileri, kanunun tüketiciye geniş vermesine rağmen , bu konuda istenilen duyarlılığın gösterilmediğini ifade ettiler. Başvurularda bir aylık sürede sorunun çözüme ulaştığını belirten TÜKODER yetkililer, bilinçli tüketimini artırılması ile kaliteli üretimin artacağına dikkat çektiler.