ford ercihan otomotiv
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden Türkiye Teknoloji Seçime Doğru
Erzurumspor-Eyüpspor maçı İstanbul’da
Erzurumspor-Eyüpspor maçı İstanbul’da
Müftüler istişare toplantısında buluştu
Müftüler istişare toplantısında buluştu
ETÜ’de Bahar Şöleni
ETÜ’de Bahar Şöleni
Muşlu aileler evlat nöbetine devam ediyor
Muşlu aileler evlat nöbetine devam ediyor
AFAD imdada yetişti
AFAD imdada yetişti
HABERLER>GUNCEL
21 Ocak 2014 Salı - 13:42

Gürcistan Devlet Başkanı Margvelashvili Erzurum’da

Gürcistan Devlet Başkanı Giorgi Margvelashvili, Erzurum’un Uzundere ilçesinde bulunan Öşvank Kilisesi’nde incelemelerde bulundu.

 Gürcistan Devlet Başkanı Margvelashvili Erzurum’da

AHMET AKBUĞA
 ERZURUM (İHA) - Gürcistan Devlet Başkanı Giorgi Margvelashvili, Erzurum’un Uzundere ilçesinde bulunan Öşvank Kilisesi’nde incelemelerde bulundu.
 Bugün sabah hava yolu ile beraberindeki heyetle birlikte Erzurum’a gelen Gürcistan Devlet Başkanı Giorgi Margvelashvili, karşılama töreninin ardından Öşvank Kilisesi'nde incelemelerde bulunmak üzere Uzundere’ye hareket etti. Yaklaşık bir saat süren gezi programında Uzundere Öşvank Kilisesi'nde incelemelerde bulunan konuk devlet başkanına burada yöresel ikramlarda bulunuldu. Dut, köme ve pestil ikramının ardından kilisenin restorasyonu konusunda Gürcü heyetle istişarede bulunan Margvelashvili, daha sonra Artvin’in Yusufeli ilçesinde bulunan İşhan Kilisenini gezmek üzere buraya hareket etti.
 Konuk Devlet Başkanı Margvelashvili'ne Vali Vekili Ömer Hilmi Yamlı, Uzundere Kaymakamı Levent Kepçeli, Belediye Başkanı Halis Özsoy ve Müze Müdürü Mustafa Erkmen de eşlik ediyor.
 ÖŞVANK KİLİSESİNİN TARİHİ
Uzundere ilçesi Çamlıyamaç köyündeki kiliseye dünya Hristiyan Gürcülerince çok büyük önem atfedilmektedir. Her yıl yerli turistlerin yanı sıra dünyanın çeşitli ülkelerinden teologlar ve turistler bu kiliseyi ziyarete gelmektedirler.
 Öşvank Kilisesi 958-966 yıllar arasında Gürcü Kralı Adarnesi III'ün oğulları Bagrat ve Davit tarafından yaptırılmıştır. Dış görünümü ile haç planlı ve sağlam görünümlü bir kilisedir. Dıştan bakıldığı zaman transept görünümlü olmasına rağmen içte apsislerin oluşturduğu üç dilimli kısım ve devamı olan uzun bir kol ile haç planlı bir yapıdır. Dış ve içteki düzgün kesme taş örgü ve yine iç ve dıştaki taş süslemeciliği ile çok güzel bir görünüme sahiptir.
 Yapıda asisin üstü yıkılmıştır. Ön cephedeki portal yanındaki ilave kısma ait sütunlardan birisi yoktur. Yerine ağaç kütüğü konulmuştur. Bina içindeki duvarlardan ve kemerlerden taşlar sökülmüştür. Bazı figürler kaçırılmak üzere iken kolluk kuvvetlerince ele geçirilmiştir. Haçın uzun kolunun üstü tamamen açıktır. Kilisenin müştemilatı olan hamam, yatakhane gibi birimleri iyice harap durumdadır. Yapının müştemilatı ile birlikte Kilisenin çatısı XI.yüzyıl başlarında Bizanslılar tarafından onarılmıştır. Haç planlı bir kilisedir. Haçın kısa ucu bir apsis ve iki yan neften ibaretir. Bu kısım dört büyük konsol ve sütunlarla taşınmaktadır. Bu sütunların kaideleri bitkisel arabesk,giroş ve çam kozalağı motifleriyle süslenmiştir.
 Ayrıca üstü kubbe ile örtülüdür. Kubbe üzerinde de kemerli 12 pencere vardır. Kubbenin oturduğu kalesal sütunlardan haçın uzun kolu (kuzey) tarafındaki ikisi diğer ikisinden çok daha fazla işlemelidir ve büyüklüğüde farklıdır.
 Apsisin karşı duvarında ortada bir büyük ve yanlarda birer küçük kemerli pencere vardır. Bu pencerelerin iç yan yüzlerinde ve pencerelerin üzerinde havarilerin renkli freskleri vardır.
 Yan neflerden batı yönündekinde de ortada büyük yanlarda birer küçük ve ortadakinde üstünde bir tane olmak üzere at nalı kemerli pencereler vardır. Doğudaki neftede aynı kemerli penceresi vardır. Her iki neftede fresk izlerine rastlanmaktadır.
 Dört kolosal sütunun yanlarında at nalı kemerli nişte geçilen küçük hücreler vardır. Bu kısımlar kilise kutsal emanetlerinin konulduğu yerlerdir.Bu küçük hücrelerden haçın uzun kolunun doğu yanının ikinci katına çıkılır. Buradan da bir merdivenle kubbeye varılır.Bugün bu merdivenlerin kubbeye bağlanan üst kısmı yıkılmıştır.
 Haçın uzun kolunun yüzlerinde ise iki küçük içleri düzgün kesme taşlarla örülü dört adet küçük sütuncelerden oluşan at nalı kemerli köşelı nişler vardır.Bu nişlerin ikinci kata tekabül eden üst kısmınında at nalı kemerli birer pencere vardır.
 Haçın uzun kolunun kuzey ucunda yan yüzeylerindeki küçük kapalı nişe kadar devam eden ikinci katın izleri vardır. Aynı bölmenin doğu yüzeyinde üst kata tekabül eden kısımda dört adet atnalı kemerli pencere vardır.
 Apsisin çatısını yer yer yıkılmış olup orta mekanı ile sağ ve sol neflerin üzeri kapalıdır. Haçın uzun kolunun çatısıda tamamen yıkılmıştır.
 Kilisesinin batısındaki yan nef önünde kare planlı portal vardır. Bu kısmın önde iki sütunla sağlanan kemerli girişi vardır. Sütunlardan birinin başlığı çam kozalağı, diğeri ise küçük palmiye yaprakları şeklinde işlenmiştir. Girişin yanları açıktır. Kemerli bu girişin üstü sivri üçgen çatılıdır. Kemerle üçgen çatı arası düzgün kesme taşlarla örülmüştür. Ve bu sütunların yanlarında birer küçük sütunce vardır. Sütüncelerin alt kısmında kabartma olarak bitkisel arabeks motifi işlenmiştir. Kare planlı ön bölmeden yan nefe geçiş düzgün dikdörtgen bir kapı ile sağlanır. Kapı kemerli niş içindedir. Kemer şeridi ile kapı arasında kalan kısımda kilisenin kitabesi vardır. Portalın her iki yanında kemerli, iç kısma doğru üçgen şeklinde daralarak son bulan istiridye nişler nef çatısına doğru uzanır. Nişlerin içerisinde portale bakan yanlarda üst yanda, diğer yüzlerinde ise alt yarıda pencereler vardır. Kemerli olan bu pencerelerin üzerinde alt yarıda olanda kabartma giyoş motifi, üst yarıda olanda ise taş içi koyu kırmızı ile boyanarak motifler yapılmıştır. İstiridyeler ise kırmızı, mavi ve krem renklidir. Portalın her iki yanındaki bu nişlerden portal üstüne denk gelen kısımda nef çatısına kadar uzanan bir diğer kapalı kemerli niş vardır. Bu nişin tam arka kısımda yükseltili olarak yapılmış bitkisel arabeks motifli atnalı kemerli biçimli süsleme vardır. Bu süslemenin altında çerçevesi bitkisel arabesk motifli kemerli pencere vardır. Pencere üzerindeki boş kısımda ise üstte iki, altta bir figür yüksek kabartma olarak işlenmiştir. Üstteki figürler uzun kıvrımlı elbise giymişlerdir ve kanatlıdırlar. Her iki elleride önde gögüsleri üzerindedir ve ellerinin birinde asa tutmaktadırlar. Baş kısımları, yüzleri kopartılmıştır. Altta ise kanatlarını açmış kartal küçük bir havyanı (keçi) yakalamıştır.
 Portal yanlarında yer alan istiridyeli nişlerin her iki yanındaki kapalı kemerli nişlerden sağ taraftakinde üstte ortada küçük bir pencere vardır.Bu pencere üstünde kabartma olarak yapılmış ortadaki hayat ağacına yönelik, saldıran iki ve bir tanede diğer yöne gider geyik yada keçi figürü vardır. Pencerenin altında ise iki hayvanın mücadelesi işlenmiştir. Sol yandaki kapalı nişde ise sadece küçük pencere vardır. Kilisenin arkasında kilise ile ilgiyi ek yapılar vardır. (vaftızhane, rahip evleri, mutfak vs.)
 Bilhassa içinde olmak üzere kilisenin duvarlarındaki taşlar yer yer tahrip olmasına rağmen günümüze kadar sağlam olarak gelen bu kilisenin Gürcü Kralı Adamesi III.Oğulların Bağrat ve Davit tarafından yaptırdığı(958-966 tarihinde)bilinmektedir.
 Yapının XI.yüzyıl başlarında Bizanslarca kullanıldığı ve onartıldığı bilinmektedir.

 
‘Dünya Erzurum Ehramıyla Tanışıyor’
 
Nemutlu Davasında yeni gelişme
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Kamuda erişilebilirlik denetimi
İHSAN KUMRU-Erzurum Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüğü “Ulusal Erişilebilirlik ...
Erzurum Margvelashvili’yi ağırlıyacak
Gürcistan Devlet Başkanı Giorgi Margvelashvili, Erzurum’da bir dizi ziyaretlerde ...
Altıparmak’tan esnaf açılımı
Erzurum Valisi Dr. Ahmet Altıparmak göreve başladığı günden bu tarafa ...
 
Türk Ocakları'nda Işık dönemi
Türk Ocağı Erzurum Şubesi, yaptığı genel kurul sonunda yeni yönetimi belirlendi.
‘TSK'nın iki uçağı nakledilecek organları taşıdı’
Genelkurmay Başkanlığı, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı ve Hava Kuvvetleri ...
Hakim Çamlıbel gözyaşlarıyla uğurlandı
Erzurum'da evinde intihar ettiği öne sürülen hakim Alaattin Çambel, adliye ...
 
Birlik Eğitim Sen’den toplu sözleşme değerlendirmesi
İHSAN KUMRU-Tüm Memursen Konfederasyonuna bağlı Birlik Eğitim Sen toplu ...
ERZURUM okuru önceliği belirledi
DİLEK BAYRAK-Okurlarının görüş ve tespitlerini gündeme taşıyan ERZURUM ...
Büyükşehir'de Sandıklı şoku..!
RECEP DAĞ-Erzurum Büyükşehir Belediyespor Elibol Sandıklıspor’a Erdinç ...
 
ERZURUM GAZETESİ
YAZARLAR
Ahmet Göksan
Ahmet Göksan
Konunun Mülkiyeti 
Ayhan Kara
Ayhan Kara
Ülkü Ocakları Mektebi ve Yiğido Şarkışla
Mahmut Akdağ
Mahmut Akdağ
Bir başarı Hikayesi: ‘Erzurumspor’
Ali Kemal Koçak
Ali Kemal Koçak
Kibirli Siyaset Aktörleri ve AK Parti'nin Değişim İhtiyacı
İzzet Fehmi Aksakal
İzzet Fehmi Aksakal
"Devlet Adamı” olmanın somut örneği: Vali Mustafa Çiftçi
Ö. Faruk Kayaalp
Ö. Faruk Kayaalp
Alan Var Alamayan Var ve Ayıp Hassasiyeti
ERZURUM
ÇOK OKUNANLAR
ÇOK YORUMLANANLAR
ARŞİV
ANKET
Erzurum’da Belediyelerin Önceliği Ne Olmalı?

a.Kentsel Dönüşüm
b.Kent içi Ulaşım
c.Altyapı
d.Sosyal Belediyecilik
e.Kültür, Turizm ve Sanat
f.Sosyal Katılımcılık
g.Mahalle Kültürüne dönüş


Sonuçları göster Anket arşivi
FACEBOOK'TA ERZURUM GAZETESİ
TWITTER'DA ERZURUM GAZETESİ
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva