Erzurumun 2023 yılı nüfusu Bilim adamlarının yaptığı teknik hesaplamalarla 450.000 (tüm ilçe ve köylerle) yani yarıya düşerken Van 1.400.000 hesaplanıyor. üzülmemek elde değil.Erzurum bölge şehri özelliğini iyice kaybediyor.Kendi jeopolitik coğrafi tarihi kariyerini çevre illere kaptırdı.Nüfus gücü de azalıyor.Van yakında Erzurumun bölge gücünü alacak.Ulaştırma Bakanı Erzincan odaklı, demiryolu projesi ile Trabzon bürokrasisi Erzincan Gümüşhene Bayburt hatlı hızlı tren projesi,Trabzon Erzincan Malatya otoyolu ve ikinci zigana tüneli karayolu projeleri ile Erzincanı merkeze alıyor.Yıldırım akbulut vari Osmanlıdan kalan Erzurum Trabzon Demiryolu projesi değişti.Ovit tüneli yerine Zigana tüneli.Lojistik Merkez Erzincana olursa şaşırmayın.DDY deposuda bunun alt yapısı.Bakan güzel çalışıyor şehri için.Özal da Malatya için çalışdı.Teşvik kanunu Trabzon Elazığ Malatyayı uçurdu.Biz ise Uçak ve Tren seferlerinden oluyoruz.Milletvekillerine sorun bir; Erz Trbz demiryolu,Lojistik merkez ,ovit tüneli ,nabucco ,kentsel dönüşüm,bunlar konusunda bilgileri varmı.Hiç sanmam.Sonra da Erzurum da, Bar yerine horon oynanır, Vancouver a Trabzon milletvekilleri gider, Lojistik merkez erzincana kurulur, Petrol rafinerisi Karsa, Çevrim santrali Iğdıra.Ne yapalım Geçmişte elimizde ki orduları Erz cn Malty vermişiz.Şimdide kalanları.İstikrarlı ilerliyoruz.Yeni gelen yok gidenlere selamlar.
İşte size Kamuoyu oluşturacak Düşünülen Demiryolu hatları çalışmaları bu konuyu takip edin gündeme alın ;
157 km’ lik, Projesi HAZIR, ARAKLI-DAĞBAŞI Bayburt Aşkale 1 Nolu güzergah
252 km’ lik 2 Nolu güzergah. Trabzon Of Bayburt Erzincan 2 nolu güzergah
332 km’ lik, Projesi AVAN halde olan, 3 Nolu güzergâh. Trabzon Tirebolu Gümüşhane Erzincan 3 nolu Şu an Trabzon Erzincan Gümüşhane hattında Bakan destekli proje.( İspir Erzurum arası karayolu ile 2,5 saat sürüyor bu arada)
Aman kahraman Erzurum! \" Amana zamana lüzum yok; madem ki kahramandır, balını yapan arı gibi o da kahramanlığını yapacak. Kahraman, her harpte yapacağını yaptı ve devlet her harp bitince kahramanı unuttu. Kan akıtmak, Erzurum en önde; imar etmek, Erzurum çok uzakta. Vatana olan borcun hiç bir vakit sonu olmaz; fakat bu serhad beldesi vatana borcundan ziyade vatandan alacaklıdır.\" Ezirmikli Osman Ağa dan beri ezilmekteyiz.
Yavuzun, Tebriz den getirip yerleştirdiği 500 yıl sancaktarlık yapan Dadaş Erzurum.Fakat işin öbür tarafında ‘’ Acın gabadayısı ‘’.Tarih yakın tarih boyunca mücadele eden, kendinden vererek, almayarak.Bulgaristan dan Erzurum a 89 yılında gelen soydaşların dediği gibi; ‘’ Devlet burada kaldığınız için size ne veriyor.’’ Sonrası hepsi Bursa da.
Gelelim konumuza. Çanakkale savunması, Sarıkamış savunması ,19 mayıs miladı, vs.Erzurum kiremitlik tabyalarını bile Atlama kulleri sayesinde gündemimize aldık.Kaç kişi tabyaları, Palandökenin turistik olmayan yerini, Öşvankı, sırakonakları, Şelaleyi,hınıs kanyonununu,bırakın İspiri Oluru görmüş.Biz içimiz de yokuz.Dışda zaten hakkımızı alamadık.Nene hatun vs dışında unutulduk.Şanlı,Kahraman,Gazi illerin yanında biz ne yaptık ki.Cumhuriyeti kuran, Atatürkün hemşerisi bir iliz sadece.
Samsun sadece Erzurum daki amacın Aracı.Sarikamiş sadece Erzurum daki amacın aracı.Çanakkale sadece Türk kurtuluş hareketinin amacının aracı.Sarıkamış dendi bunu gündemde tutan Erdal bey ve birkaç arkadaşı unutularak iş ekonomik hareket çerçevesinde başka mecralara yöneltildi Erzurum dışlandı bir kardiyolok kazandık.Kazım Karabekirin anılarını okursak neleer çekmişti Erzurum.Hükümet konağından sıralanmış yük taşıyan çocuk sıraları kilometrelerce.Erzurum kongresi için pul basıldı samsun resimleri yayınlandı. Sonunda bir pula sattılar bizi. Fakat törenler Çanakkale ve Samsunda yapılyor,Erzurum yine unutulmuş.Kara Fatma unutulmuş.Tabyalar unutulmuş.
Göç göç oldu, kımızı gül, vs hep mücadele ettik. Yukarıda yazdığım edebiyatı uzatabilirim ama ben mühendisim. Gerçekler hayatı şekillendirir.
Son teşvikle Malatya, Trabzon, Van, Elazığ, yatırım aldı Erzurum alamadı.Koç holding Gölcükte ford fabrikasını kurarken, nakliye, Pazar, yetişmiş eleman vs etkenleri kullandı.Şahsuvaroğlu Bandırmaya taraktör fabrikasını kurdu.Erzurumun kamuya ihtiyacı var.Erzurumun sağ tarafı kapalı.Üst tarafı kapalı ,alt tarafı kapalı.Erzincan üzeri nereye mal satacak.
Bununun suçlusu siyasiler demek kolaya kaçmak.Siyasileri çıkaran bizlersek suçlu biziz.
Çoruh da 17 barajın menba tarfından değilde mansap tarafından yapılması, Havaalanının merkeziliğini Trabzona kaptırması, kamu merkeziliğini kaybetmesi, 1904 ylında 840.000 nufuslu 8 konsolosluklu il, Samsun Ziraat fakültesi, Adana Tıp fakültesinin bağlı olduğu il, Karayolları Müdürlüğünün Bulancak Giresundan Şemdinli dereciğe kadar alana hizmet eden 1970 de 270 oteli olan Şehir.
Trabzon Erzincan demiryolu için Platform oluşturuldu, kamuoyu var, biz ne yapıyoruz.Erzincan Kelkit Trabzon yolu yapılıyor.Ordu Sivas yolu tamamlandı.Artvin Cankurtaran tüneli ihalesi oldu,Artvin Erzurumdan biraz daha koptu.Biz hala İspire 2,5 saate giderken kırık tüneli neden yapılamıyor.Tahsin Bayramoğlu ve İsmet KÖSOĞLUNA soralım.Gümüşhene derneği başkanı NAS nasıl kulis yapıyor.Türkiye bürokrasi ve kamu düzeninde ilerler.Teknik gereklilik zorunluluk en sondur.Bunları savunmak ,devletten istemek Sovyet sistemimi oldu.
1-Lojistik merkez olmak.Trabzon brokrasisini aşarsa Rize ile beraber Ovit tünelini hayata geçirmek.Tünel sadece karayolu değil demiryolu içinde olacak, doğalgaz ve benzeri işlerde de kullanılacak.Kars tiflis ile parelel olacak.Basra Rize arası nakliye ile Rize Liman şehri olacak.40 gros tonluk gemiler Rize limanına yanaşmakta,Trabzon buna uygun değil.Erzurumun iran ile etkinliği artacak.Yoksa isfahan dan uçak Erzurum yerine Trabzona iner.tebriz erzurum tarihi bağları kuvvetli ama Van da İran bankası açılmak üzere.Biz ne alemdeyiz.
2-Nabucco hayata geçerse enerji merkezi olmak.
3- Ticaret merkezi olmak buda yoların kısalması ile olur. Parekende.org sitesinde Kervansaray Avm kriterleri denen bir yazı okumuştum. Bunun için yol gerekli.
4- Hayvancılık üzerine Urfa benzeri Koç Ata türü tesis.
Şairin de dediği gibi Erzurum hala alacaklı.
Erzurumun sanayi şehri olma ihtimali yok.Bunu anlamalısınız.üretmek sorun değil önemli olan pazar.Pazara uzak olan ürettiğini satamaz.Erzurumun önceliği Kamu gücünü kullanarak önemli merkezi birimleri almak.Trabzona kaptırdığı bölge merkeziliğini alması lazım.Yarın bir kısmını da Van a kaptıracak.Özel bankaların bölge temsilciliği, ihracat ve sınır ticareti müdürlükleri, fotokopi makinası tamircisi, iş makinası temsilcisi vs.Ticareti eline geçirmeli. Ovit tünelini açıp Lojistik merkez olma yolunda gitmeli.Erzincan Gümüşhene Trabzon demiryolu ve İkinci zigana tüneli yapılırken seyredip 6 ay ispirde tıkanmamalı.Hes lere karşı tavır koyup zaten azalan nüfusunu dibe vurdurup kendi kendi akrep misali yok etmemeli.Düşünün bir kere tortum şelalesi Antalyad a olsa elektrik için suyu tutulurmu, Öşvank kilisesi Trabzonda olsa kaç Sümela edecek tesisler yapılır.Nabucco ile beraber Erzuruma Rafineri ve Doğalgaz çevrim santrali yapılmalı.Adli tıp merkezi açılmalı.Hayvancılık geliştirilmeli yeşil kartlar çobanlardan alınmalı.Şehir elektrik sistemi elden geçirilip aydınlatılmalı.Erzurumdan karanlık ve havası pis bir şehir daha yok.Yaz saati uygulaması alehimize işliyor.Kışın daha fazla yakıt parası vermemek için bundan vaz geçilmeli.İspir tortum uzundere sit alanı ilan edilip organik tarım yapılmalı.İnsanların Erzurumdan göç etmelerini önlemek için sosyal kültürel aktivite alanları artırılmalı.Eskişehir belediyesi ve Kayseri belediyeleri ziyaret edimeli.Bunu yapacak kişler varmı Erzurum da. yok . o zaman ben boşuna bunları yazdım.30 sene boşa gitti.Dünün küçük şehirleri bugün ne oldu.Biz ise hala alacaklıyız.Devlet bize borçlu.2000 mt de yaşamanın karşılığı bu teşvikler değil.Mısıra Bulgaristana vs giden yatırımcı Çine karşı Erzuruma gelsin.Vergi alınm asın. işte size öneriler.