Öğretmenlik hayatım süresince, çok sayıda öğrencimin ders çalışma ile ilgili sıkıntılarını ve yakınmalarını sık sık dile getirdiklerine şahit olmuşumdur. Bunlardan bir kısmı ders çalışmaya başlamakta güçlük çektiğini, bir kısmı da çalıştığı halde çalıştıklarını anlayamadıklarını dile getirdiler.
Çoğunlukla bu şikâyetleri dinlemişimdir.
Bu yazımızda otuz üç yıllık eğitim tecrübesi sonucu olarak nasıl verimli ders çalışılacağı konusunda bilgi vermek istedim. Okulların yeni açıldığı dönemdeyiz kulak verilir ise bir faydası olur İnşallah.
Her çalışma mutlaka bir amaca yönelik olmalıdır. Bu sebeple amacımızı belirleyerek başlamalıyız. Neye ulaşmak için çalıştığımızı bilmemiz gerekir. Birden çok iş ya da ders üzerinde aynı günde çalışmamız gerektiğinde nasıl, ne zaman ve nerede çalışacağımıza karar vermeliyiz. Yani planlı çalışma yapmamız gerekir.
Planlı çalışma başarının artırılmasında en önemli en önde gelen şarttır. Günlük, haftalık, aylık çalışma planları vardır. En etkili çalışma planı haftalık olanıdır. Haftalık çalışma planı yaparken, her gün hangi saatlerde hangi etkinliği yapacağımızı düşünerek, her etkinlik için belli zamanlar ayırmalıyız.
Her öğrenci zamanı kendine göre ayarlamalıdır. Dersi en verimli çalışabilmemiz için yapmamız gereken şey dersimizi engelleyecek etkenlerin en az olduğu saatleri çalışmaya ayırmaktır.
Gün de kaç saat çalışılması gerektiği öğrenciden öğrenciye göre değişmektedir.
Günlük ortalama çalışma süresi beş saattir. Ara verilmeden yapılan uzun süreli çalışmalarla, sık aralarla uzun dinlenmeli olarak yapılan çalışma verimsiz olur. En uygun olanı 40–50 dakikalık çalışma sonunda 10 dakika ara vermektir. Farklı özellikteki derslere verilen ara biraz daha uzun olabilir. Ayrıca planınızda derslere vereceğiniz çalışma surelerini, öğreneceğiniz dersin özelliğine, sizin o ders deki başarı durumunuza, aynı tür çalışma gerektiren dersleri ard arda gelemeyecek şekilde, zor dersleri en rahat anlayabileceğiniz saatlere gelecek şekilde yerleştiriniz.
Çalışmaya başlamadan önce yorgunluk, uykusuzluk, ağrı, sızı moralsizlik, korku, öfke, aşırı kaygı, fazla heyecan, endişe, açlık, aşırı tokluk, çok sıcak, çok soğuk ortam gibi etkenlerin elden geldiğince giderilmesi gerekir. Bazı öğrenciler yatarak çalışır. Yatakta, koltuk da, divanda, yerde uzanarak çalışmak, dikkatin toplanmasını güçleştirecek, öğrencinin çalışmak için daha çok zaman kayıp etmesine sebep olacaktır. Çalışmalarınızı mutlaka bir çalışma masası üzerinde yapınız.
Ölçüsüz televizyon izleme, uzun süre bilgisayar karşısında oturma, çep telefonlarıyla oynama, hatta çocuğun üzerinde bulundurması bile, göz vizyonunu kayıp ettireceği gibi, bunların yaymış olduğu elektro-manyetik dalgalar beyin dalgalarını ve vücut kimyasını etkileyerek zekâ ve vücut gelişimini engeller. Zihin ve beden yorgunluğuna sebep olur. Bu durum da çalışmadaki verimi düşürür. Çalışma ortamı, uyuma ortamları bile bu tür manyetik alan oluşturan ortamlardan uzakta olmalıdır.
Öğrencilerin çalıştığı dersleri zamanla unutmaması için, okuma sırasında önemli ibarelerin altını çizmeli, not almalı (Özet çıkarmalı) dır. Bilgileri aralıklı olarak tekrar etmek gerekir. Böylece imtihanlara her an hazırlıklı duruma gelmiş olursunuz. Siz de aileniz de rahat etmiş olur.
Öğrenci velileri okullarla ilişkilerini sıkı bir şekilde devam ettirmeli, mutlaka çocuklarını takip etmeli, başarıyı ödüllendirmeli, çocuklara karşı olumsuz davranışları unutmalılar. Disiplin ve düzenin hâkim olduğu ortamlarda başarı vardır.
Unutmayın kayıp edilen zamanın geri dönüşü yoktur. Bütün öğrencilerimize başarılar diliyorum.