Makine Mühendisi Güngör Kaya, ‘10 Numara Yağ’ olarak tabir edilen solventle inceltilmiş mazot yağının başta ağır vasıta araçları olmak üzere çeşitli makinelerde kullanılmasının çok tehlikeli olduğunu belirterek bu sorunun kalıcı çözümü için denetimlerin sıklaştırılması ve bu ürünü satanlarla, kullananlara yönelik uygulanan cezai yaptırımların artırılması gerektiğini vurguladı.
UCUZ OLMASINDAN DOLAYI ŞEHİRLERARASI OTOBÜSLERDE YOĞUN OLARAK KULLANIYOR
Makine Mühendisi Güngör Kaya, ‘10 Numara Yağ’ olarak tabir edilen ürünün üretiminin merdiven altı devam ettiğini ifade ederek, ‘Denetimlerin yetersizliğinden dolayı kamyon, otobüs garajları, oto sanayi siteleri, yol boylarındaki dükkan ve açık alanlarda bu ürün kolaylıkla pazarlanıyor ve satılıyor. Başta şehirlerarası toplu taşımacılık yapan otobüsler olmak üzere çok sayıda ağır vasıtada mazota göre ucuz olmasından dolayı bu ürün tercih ediliyor. Felaketlere neden olabilecek büyük tehlike yollarda yanı başımızda. Yeni faciaların yaşanmaması için tedbirleri sıklaştırmak şart’ dedi.
İÇERİSİNDEKİ SOLVENT FACİALARA DAVETİYE ÇIKARIYOR
Kaya, Türkiye’deki trafik kazalarında ve bu kazalarda çıkan yangınlarda meydana gelen can ve mal kayıplarına, çoğunlukla 10 numara yağ adı altında kullanılan değişik ürünlerin neden olduğunu vurgulayarak bu ürünün içinde mazotu inceltmek için kullanılan solvent maddesinin yanmayı ve parlamayı kolaylaştırdığını ayrıca kullanılan solvent nedeniyle de patlamanın kaçınılmaz olduğunu vurguladı.
İNSAN HAYATINA KASTEDEN BU TEHLİKEYE ARTIK DUR DENMELİ
Bu durumun çok tehlikeli olduğunu savunan Kaya, ‘İnsan hayatına kasteden ve yakın dönemde Ankara ve Giresun’da yaşanan büyük facialarda ölümlere sebebiyet veren ve kamuoyunda katil yakıt olarak adlandırılan 10 Numara Yağ, doğamıza ve çevremize de çok ciddi zararlar veriyor. Üzülerek söylüyorum ki; bu ürün Türkiye’nin her bölgesine yayılmış durumda özellikle kamyon ve otobüslerin yoğun olarak bulunduğu sanayi siteleri, şehirlerarası otobüs terminalleri ile kamyon ve tır garajlarına yakın yerlerde kolaylıkla pazarlanıyor ve satılıyor. Ne yazık ki günümüzde başta şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapan çok sayıda ağır vasıtada ucuz olmasından dolayı tercih ediliyor. Yani yasal olmamasına rağmen ve zararları görmezden gelinerek sadece ucuz olmasından dolayı bu ürün kullanılıyor. Bu yakıtı kullananlar da göz göre göre faciaya davetiye çıkarıyor. Bu durumun önüne geçilmesi için caydırıcı yaptırımların mutlaka uygulanması gerekiyor’’ dedi.
SORUNUN ÇÖZÜMÜ İÇİN HERKES ELİNİ TAŞIN ALTINA KOYMALIDIR
‘Bu sorunu etkin mekanizmalar oluşturarak, kuvvetli bir denetim yapısını devreye sokarak ortadan kaldırabiliriz’ diyen Makine Mühendisi Kaya açıklamasını şöyle sürdürdü:
‘Birçok kaza, yangın ve insan hayatına kasteden üzücü, acı veren olaylar 10 numara yağ kullanımından kaynaklanıyor. Bu yağlar yol kenarlarında, kaçak olarak satılıyor. Kötü niyetli kişiler mevzuatlardaki boşluklardan yararlanarak insan hayatına kastediyorlar. Sorun detaylı masaya yatırıldığında konu Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu’nun yanı sıra birden fazla bakanlığı ve yerel yönetimleri ilgilendiriyor. Bu nedenle ilgili tüm kurumların koordineli olarak etkin mekanizmalar oluşturarak, kuvvetli bir denetim yapısını devreye sokması kaçınılmazdır. Halkımızın canına ve malına kasteden solventle inceltilmiş mazot sorunun yani 10 numara yağ sorununun çözümü için herkesin elini taşın altına koyması gerekmektedir.”