ford ercihan otomotiv
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden Türkiye Teknoloji Seçime Doğru
434 zehir taciri ve sokak satıcısı yakalandı
434 zehir taciri ve sokak satıcısı yakalandı
Kaçakçılara darbe
Kaçakçılara darbe
‘Nemrut’un Develeri’ görsel şölen oluşturdu
‘Nemrut’un Develeri’ görsel şölen oluşturdu
8 kilo uyuşturucu ele geçirildi
8 kilo uyuşturucu ele geçirildi
Jandarmadan terör operasyonu
Jandarmadan terör operasyonu
HABERLER>ARAŞTIRMA İNCELEME
4 Eylül 2009 Cuma - 03:38

Müslüman’ın Ahlak Güzelliği

İslam dinini iyi anlayan ve hayatına yansıtan olgun mümin, aynı zamanda ahlaki güzellikleri de şahsında barındıran kimsedir. Ahlakı olgunluğa erişmemiş kişinin ise olgun bir mümin olduğunu söylemek mümkün değildir.

Müslüman’ın Ahlak Güzelliği

Mustafa BAYTAR
Palandöken İlçe Müftüsü
 
Ahlak kelimesi Arapça da: huy, seciye, yaratılış ve tabiat gibi anlamlara gelen "hulk" veya "huluk" kelimesinden türemiştir.
Ahlak: Edep, terbiye, takva, sıdk, istikamet, ameli Salih kelimeleri ile eş anlamlı olarak Hz. Muhammet (S.A.S)'e Peygamberlik verilmesi ve Kur' anın indirilmesiyle kullanılmaya başlanan İslam-i bir kavramdır.
Ahlak insanda gelip geçici bir hal değil, bilakis onun manevi yapısında yerleşen ve meleke halini alan kabiliyetler bütünüdür. Ahlak bir yaşantı biçimidir. İslam ahlakı da en genel anlamıyla İslamiyet' in sunduğu hayat tarzını anlatmak için kullanılır.
İslam ahlakı Kur' an ve sünnet temeline dayanır. Bu itibarla; İslam ahlakı kavramının Kur' an ahlakı ile eş anlamlı olduğu ifade edilebilir. İslam dini insanlığa bir hayat tarzı sunar. İnsanların nasıl bir yaşantı benimsediklerinde mutlu olabileceklerini gösterir. Bu konumda en güzel örnek model şahsiyet olarak Hz. Peygamberin hayatı gösterilir. Cenabı Hak Hz. Peygamberin büyük bir ahlak üzere olduğunu bildirerek "Ey Peygamber şüphesiz sen büyük bir ahlak üzeresin " (Kelam 68/4)diye buyurmaktadır.
Kur' anı kerim insanın yaratıklar içerisinde en yücesi olduğunu ve en güzel ahlaki özellikleri benimseyip onları davranışlarında da gösterecek şekilde yaratıldığından bahseder "Biz gerçekten insanı en güzel bir biçimde yarattık" (Tin/4)
"Nefse ve onu düzgün bir biçimde şekillendirip ona kötülük duygusunu ve takvasını ilham edene andolsun ki nefsini arındıran kurtuluşa ermiştir.(Secde 17/8.9)
İslam dini insanın göstermesi gereken güzel ahlaki davranışların neler olduğunu da bildirmiş, insanın güzel ahlakı çerçevede yaşadığında insan olmanın en yüce basamağına ulaşabileceğini haber vermektedir.
Ahlak daima insanın mutluluğunu hedef alır. İslam insanları mutlu olmaları ve yaratıcıya en güzel şekilde kulluk yapabilmeleri için yüce Allah’ın seçtiği örnek insan Hz. Peygamber (S.A.S) aracılığı ile insanlığa gönderdiği ilahi mesajdır. Bu ilahi çağrının önde gelen hedeflerinden biri güzel ahlaka sahip mutlu insandır. Mutlu insanların meydana getirdiği toplulukta aynı şekilde mesut ve bahtiyar bir cemiyet olacaktır.
"Şüphesiz Hz. Peygamberde size güzel bir örnek vardır."(El Ahsaf 33/21 )ayeti çerçevesinde insanlar arşı ilişkilerde de uyulması gereken bir örnek olan Hz. Peygamberin görevleri arsında insan ilişkilerin temiz ve güzel bir ahlaki temele oturtulmasının şu hadis ile ifade edilmektedir, "ben sadece güzel ahlakı tamamlamak üzere gönderildim."(Ahmed b. Hambel 2.381)
Hz. Peygamber (S.A.S) en güzel ahlaka sahip idi güzel ahlak onunla kemale ermiştir. Onun ahlakı Kur' an ahlakı idi. Hz Aişe validemiz "Resulullahın ahlakı Kur'an idi" buyurmuşlar. O yaşayan bir Kur'an idi. O dualarında "Allah’ım yaratılışımı güzel yaptığın gibi ahlakımı da güzel yap."
"Allahım beni amellerin en iyisine ve ahlakın en iyisine ilet."(nesai, iftidah 16-2.129) diye dua etmiştir.
İslam ahlakı her şeyden önce bir vazife ahlakı şeklinde ortaya çıkmıştır. Zira Kur' an-ı kerimdeki her emir, müminler için bir görev belirtilmiştir. Hz. Peygamber (S.A.S) de "sizin en hayırlınız ahlakı en güzel olanınızdır" "sizin bana en sevimli olanınız ve kıyamet gününde bana en yakın olanınız ahlakı en güzel olanınızdır." Buyurmuştur .(Buhari edep 38.3-83)
Peygamber Efendimizin hadislerine baktığımız zaman "Ahlak" kavramının müminin imanının gereği olarak söz ve eylem şeklinde yansıttığı davranışlar olarak ifade ettiğini görüyoruz. Şu hadisler bu hususu açık seçik beyan etmektedir. "Müminlerin iman bakımından en mükemmel olanları ahlakı en güzel olanlarıdır." "En hayırlınız ahlakı en güzel olanınızdır." (Ebu Davut edep 8-4798)
Hadisi şeriflerde kişide ki iman ve teslimiyetin mükemmelliği; ahlakın mükemmel olmasıyla değerlendirilmiştir. Kişi ahlakı kurallara ne kadar riayet ediyorsa imanı o kadar kuvvetli, ne kadar ahlakı zafiyeti varsa o kadar iman zafiyeti var demektir.
Bir sahabi Peygamberimiz (S.A.S)' e İslam nedir? diye sorar Peygamberimiz "Elinden ve dilinden diğer Müslümanların zara görmediği kimsedir." Cevabını verir. (Ahmed Bin Hanbel)
Bu hadiste peygamberimiz (S.A.S) iman, amel ve ahlakı birbiri ile irtibatlandırmıştır. Mümin ve Müslüman olmak ibadet etmeyi, güzel ahlak sahibi olmayı, kötülükleri terk etmeyi gerekmektedir. İman ve İslam bir aksiyondur sosyal ilişkileri ahlakı kurallar çerçevesinde devam ettirmektir.
İnsanların yaratılış gayesi Allaha kulluk yapmaktır. İnsan bu görevini ya namaz gibi ibadetleri ile veya ibadetlerin asıl amacı olan ahlakı yaşantısı ile gösterir. Kur' an-ı Kerimin birçok ayetinde iman, ibadet ve ahlaki görevler iç içe sınırlanır. İman ibadeti, ibadetler ise ahlakı davranışları gerektirmektedir. Aslında Allahm; yapılmasını istediği şeyleri yapmakta, yasakladığı şeylerden kaçınmakta ahlakı davranışlardan birer ibadettir. Bu ibadet ister namaz gibi Allah hakkı ile ilgili olsun, isterse şahitlik yapmak gibi insan haklan ile ilgili olsun fark etmez.
Hz. Peygamber (S.A.S) "İslam'ın tamamı güzel ahlaktır" buyuruyor (kenzul ummal
3-17)
Kur' anın tümü tarandığı zaman görülmektedir ki onlarca ayette ahlaki ilkeler değişik bağlamda anlatılmaktadır.
Mesela şu ayet üç cümlede ahlakı bütün güzellikleri ifade etmektedir.
"İnsanların kusurlarını bağışla, iyi ve güzel olan söz, fiil ve davranışları emret ve cahillerden yüz çevir. "(Araf 7/199)
Sonuç olarak diyebiliriz ki yaratıkların en değerlisi ve üstünü insandır. İnsan bu değerini ve üstünlüğünü koruyabilmesi için her şeyden önce kusursuz iman etmesi, yaratılış gayesi olan ibadet görevini yerine getirmesi takva ve ahlaki faziletlere sahip olmasıdır.
İnsanların en değerlisi en muttaki olanlarıdır. Muttaki olan insan ilahi emir yasaklara uyar böylece en güzel ahlaka sahip olur. En güzel ahlak Kur' an ahlakıdır. Kur' an ahlakına sahip olan insan kendisine, mevlasına ve bütün insanlara saygılı olur. Söz fiil ve davranışların da dürüst olur. Edep ve ahlaklı olur.
İnsan ne kadar islam'ın emir ve yasaklarına uyarsa o nisbette güzel ahlak sahibi olur.
Ne kadar emir ve yasakları ihlal ederse o nisbette Kur' an ve İslam ahlakından uzaklaşmış olur.
Son söz olarak denilebilir ki İslam dinini iyi anlayan ve hayatına yansıtan olgun mümin, aynı zamanda ahlaki güzellikleri de şahsında barındıran kimsedir.
Ahlakı olgunluğa erişmemiş kişinin ise olgun bir mümin olduğunu söylemek mümkün değildir.
 

 
 
Kur’an Eğitimi ve Yaz Kur’an Kursları
YORUMLAR
Toplam 1 yorum var, 1 adet görüntüleniyor. Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 
burcu yaren 14 Ağustos 2011 Pazar 19:59

alhak güzelliği sandığımdanda onemliymiş bunu yazana tşkkür ederm...

Yorumu oyla      6      4  
FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Atatürk’ün Din Anlayışı-5
Kişisel Kurtuluş: Bilinçli İnanç İnsan, kendi inancını kendi bilgi ...
Atatürk’ün Din Anlayışı-4
Öyleyse amaç edinerek ya da edinmeyerek, İslam’ın özünü uygulamaya geçirmiş ...
Atatürk’ün Din Anlayışı-3
İlk bakışta vahyi eleştirdiği düşünülebilecek bu fikirler, aslında yüzyıllar ...
 
Atatürk’ün Din Anlayışı-2
İşte bu adamın içinde taşıdığı dünyaya yönelik ideallerden dolayı yine ...
Hoca Ahmed Yesevî ve Eserleri
Kurduğu ve kurdurduğu tekkeler, yetiştirdiği mürşidler ve alp-erenler ...
Atatürk’ün Din Anlayışı-1
“Atatürk’ün Samsun’a hareketinden biraz önce arkadaşlarından biri: “İngilizlerin ...
 
Hazreti Türkistan Hoca Ahmed Yesevi (II)
Şüphesiz Kur'ân'dan ve Hadis'ten ilham almış bu yüce merhamet, insaniyet, ...
Hazret-i Türkistan Hoca Ahmed Yesevi (1)
Hoca Ahmed, zaten bütün Türk ülkelerinde ilk tarikat olan Yesevîliğin ...
İslam ve Zekat İbadeti
Ramazan ayı dolayısıyla zekat’a yoğunlaşan müminler için Diyanet İşleri ...
 
ERZURUM GAZETESİ
YAZARLAR
Ahmet Göksan
Ahmet Göksan
Oyunun Müzakeresi
İzzet Fehmi Aksakal
İzzet Fehmi Aksakal
"Devlet Adamı” olmanın somut örneği: Vali Mustafa Çiftçi
Mahmut Akdağ
Mahmut Akdağ
Cumhurbaşkanımıza Minnettarız
Ö. Faruk Kayaalp
Ö. Faruk Kayaalp
Alan Var Alamayan Var ve Ayıp Hassasiyeti
Kadir Sabuncuoğlu
Kadir Sabuncuoğlu
‘Muhalif’
Ali Kemal Koçak
Ali Kemal Koçak
Ölülerin arkasından konuşmak ahmaklıktır!
ERZURUM
ÇOK OKUNANLAR
ÇOK YORUMLANANLAR
ARŞİV
ANKET
Erzurum’da Belediyelerin Önceliği Ne Olmalı?

a.Kentsel Dönüşüm
b.Kent içi Ulaşım
c.Altyapı
d.Sosyal Belediyecilik
e.Kültür, Turizm ve Sanat
f.Sosyal Katılımcılık
g.Mahalle Kültürüne dönüş


Sonuçları göster Anket arşivi
FACEBOOK'TA ERZURUM GAZETESİ
TWITTER'DA ERZURUM GAZETESİ
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva