ford ercihan otomotiv
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden Türkiye Teknoloji Seçime Doğru
Ağırman’dan Oltulu sporculara destek
Ağırman’dan Oltulu sporculara destek
‘Erzurum doğalgazına kardeş geliyor’
‘Erzurum doğalgazına kardeş geliyor’
Çakmak: ‘Hemşirelik çok kutsal bir meslek’
Çakmak: ‘Hemşirelik çok kutsal bir meslek’
Yaz'ı beklerken, kış geldi, çattı
Yaz'ı beklerken, kış geldi, çattı
Kaçak sigara operasyonu: 10 gözaltı
Kaçak sigara operasyonu: 10 gözaltı
HABERLER>ARAŞTIRMA İNCELEME
17 Mart 2016 Perşembe - 10:51

Aktemur’dan Türk Mimari’sine eserli hizmet

Aktemur ve Haşimov’un, Azerbaycan’ın Başkenti Bakü’deki Mimarlık tarihini konu alan çalışmaları, “Bakü’deki Avrupa Tarzı Sivil Mimarlık Örneklerinde Cephe Düzeni” adlı bir kitap halinde yayınlandı.

Aktemur’dan Türk Mimari’sine eserli hizmet

Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ali Murat Aktemur ve Doç. Fikret Haşimov’un, Azerbaycan’ın Başkenti Bakü’deki Mimarlık tarihini konu alan çalışmaları, “Bakü’deki Avrupa Tarzı Sivil Mimarlık Örneklerinde Cephe Düzeni” adlı bir kitap halinde yayınlandı.

AKTEMUR BİLGİ VERDİ

Atatürk Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Yönetim Birimi(BAP)’nce desteklenen 2012/513 numaralı proje kapsamında yayınlanan uluslararası bilimsel niteliklerdeki kitabın içeriği ile ilgili olarak, Prof.Dr. Ali Murat Aktemur, şu bilgileri verdi:“XIX. yüzyılda Kuzey Azerbaycan’ın Rusya’ya dahil edilmesiyle, Rusya’nın ta Çar I. Petro zamanından yani XVIII. yüzyıldan itibaren Petersburg’ta başlayan ve zamanla tüm Sovyet sınırları dahilindeki yerleşim merkezlerine nüfuz eden Avrupai tarz mimari örnekleri, Azerbaycan ve dolayısıyla Bakü mimarisini de etkilemiştir. Ayrıca,XIX.yüzyılın ikinci yarısında petrole dayalı kapitalizmin ortaya çıkışı Bakü’nün hızlı bir fiziki değişim ve gelişim sürecine girmesine neden olmuş, buna paralel olarak zenginliğin ve gösterişin öne çıkarıldığı mimari tarzlara özenilmiştir. Özellikle petrol işletmecisi, sanayici, tüccar ve bankacılardan oluşan zengin sınıfı bir grup zümre, mimarların Avrupa’da ve Petersburg’ta eğitim görerek, Avrupa tarzı mimari üzerine yetişmelerini desteklemişlerdir. Ayrıca Avrupa’dan para karşılığı mimarlar davet etmişlerdir. Böylece XIX. yüzyıl sonları ile XX. yüzyıl başları arasındaki dönemde Avrupa tarzı mimari üslubu yoğun bir şekilde Bakü’yü etkisi altına almış, bunun doğal sonucu olarak ta Avrupa’nın içeride sade, dışarıda ise süse ve gösterişe önem veren mimari anlayışı Bakü’de moda haline gelmiştir. Bu yapılar bir nevi ekonomik gücün göstergesi olmuşlardır. XIX. yüzyıl sonlarında ve XX. yüzyılın başlarında ortaya çıkan farklı ve yeni tarz mimari anlayışın özünü, aşırı süs, gösteriş, dikkat çekicilik, yani Avrupa tarzı oluşturmaktadır. Bu da doğaldır, çünkü süsleme ağırlıklı yeni cephe düzenini oluşturanlar, buraya zenginlerce davet edilen Avrupalı mimarlardır. Avrupa’dan bu şekilde Bakü’ye nüfuz eden mimari anlayıştan yerli mimarlar da etkilenmiş, batı Avrupa’nın hareket, süs ve gösterişe dayalı mimari tarzı Bakülü mimarların çalışmalarında da uygulama alanı bulmuştur. Batılı mimarlarca, Batı mimarlık kültürü ve mimari üsluplarının uygulama için hazır bir zemin bulması sonucu, Bakü’de konut, kamu binası, banka, okul, yönetim binası, sağlık binası, ticaret binası vb. çok sayıda Avrupa tarzı yapı inşa edilmiştir. Bu sivil mimarlık örneklerinde, Batı üslubunun izleri ve yansımaları, Neoklasik, Neobarok, Art Nouveau ve Eklektik üsluplar içerisinde verilmiştir. Çoğunluğu yabancı mimarlarca inşa edilmiş Batı tarzı sivil mimarlık örneklerinde, plan bakımından bir üslup birliği görülmez. Zira yapıldıkları dönem (XIX. yüzyıl), yapı inşasında mevcut arazilerin değerlendirilmesini gerekli kıldığından, belirli bir üslupta ele alınmış tasarımı, rahat bir şekilde araziye uygulamak mümkün olmamış, projeler mevcut araziye göre hazırlanmıştır. Bodrum ve zemin katlar üzerine çok katlı olarak inşa edilen yapılarda, katlar arasındaki bağlantı merdiven ve asansörlerle sağlanmıştır. Bakü’deki Batı tarzı sivil mimarlık örneklerinde, cephe dekorasyonuna büyük bir önem verildiği, özellikle ana caddeye bakan cephelerin itina ile işlenerek, yapıların en gösterişli cepheleri durumuna getirildiği dikkati çeker. Neoklasik üsluplu örnekler, alt katlardaki rustik duvar örgüsü, yatayda düz hatlı saçaklar ile dikeyde korint ya da iyon başlıklı plasterlerin kesişimi sonucu oluşan simetrik cephe düzeni ve üçgen alınlıklı pencereleri ile Rönesans mimarisinde de görülen ve kaynağını antik Yunan ve Roma mimarisinden alan öğelerin oluşturduğu cephe düzenlemelerini akla getirirler. Neobarok üsluplu yapılarda, düz hatların kırık dalgalı hatlara dönüştüğü, kemer, plaster ve alınlık gibi öğelerin yüzeyden aşırı plastik bir biçimde öne taşıntı yaptığı, üçgen ya da yuvarlak kemer alınlıkların kilit noktalarından aşırı plastik bitkisel rozetlerle kırıldığı, konsolların volüt formunda ve yüzeylerinin kenger yapraklarıyla işlendiği, böylece hareketli ve ışık-gölge kontrastına müsait bir cephe düzeninin ortaya çıktığı görülür. Art Nouveau üsluplu yapılar, cephelerindeki floral ağırlıklı bitkisel bezemeleri ile dikkat çekmektedirler. Bu tarz yapı cephelerindeki kartuşlar, tabiattaki çiçek ve böcek gibi küçük hayvanların stilizasyonundan oluşan ve türü tam olarak anlaşılamayan motifler şeklinde karşımıza çıkmaktadır. Papatya, gül ve lale gibi natural çiçek motiflerinin ağırlıklı olarak kullanıldığı bitkisel bezemeli yapılarda, kökeni antik Yunan ve Roma sanatına kadar uzanan askı çelenk motiflerinin sevilerek kullanıldığı, natural çiçek motiflerinden oluşan bu bezemelerin aşağıya sarkan uçlarında ise, Endüstri Devrimi’nden sonra bezemede hakim olan çivi başı motiflerinin yer aldığı görülür. Bir grup yapı da Neoklasik, Neobarok ve Art Nouveau üsluplarının eklektik tarzda kullanıldığı cephe düzenlemeleriyle dikkati çekmektedirler. Bakü’de Batı üslubunda inşa edilmiş sivil mimarlık örneklerinin büyük çoğunluğunda son yıllarda yapılan onarımlar, çeşitli işlevlere uygun değişiklikler ve bunun gerektirdiği ilaveler, hem tasarım açısından hem de mimari açısından iç mekanların özgünlüklerini yitirmesine neden olmuştur. Zaten Batı tarzı da, bu yapıların plan ve iç mimarilerinde değil, daha çok dış cephelerinde hissedilir.”

 
Havada 37 derecelik fark
 
Özdemir'den duyarlılık vurgusu
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Görmez’den dua çağrısı…
Görmez, Ankara’da meydana gelen terör saldırısına karşı vatandaşlara birlik, ...
Ertaş ‘Kendi Kenti’ni yazdı
Şair, yazar ve ŞEHİRDER Başkanı Murat Ertaş’ın dördüncü kitabı “Kendi ...
Terör olaylarına bilimsel yaklaşım
Atatürk Üniversitesi Tarih Bölümü Öğretim Üyesi Dr. Savaş Eğilmez, PKK- ...
 
Sigarayla mücadelede başarı
M.COŞKUN-Sağlık Bakanlığı’nın sigarayı bırakmak için ürettiği ücretsiz ...
Dumlu sürücü adaylarını uyardı
M.COŞKUN-Doğu Anadolu Sürücü Kursları ve Eğitimcileri Federasyonu Başkanı ...
Biber, Kariyer Günleri’nin konuğuydu
Narman İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nce düzenlenen kariyer günleri etkinliğinin ...
 
‘Kadına en büyük değeri İslamiyet vermiştir’
M.COŞKUN-Yakutiye Müftülüğü Şube Müdürü Eyüp Karakelle, “Yıllar boyunca ...
Erzurum yabancı sayısında 43’üncü sırada
Türkiye’de tabiiyetine göre yabacı uyruklu 650 bin 308 kişi yaşıyor. Erzurum ...
Öztaş Erzurumlu çiftçileri uyardı
M.COŞKUN-Prof. Dr. Taşkın Öztaş, Kuraklığın etkisini azaltmak için toprakta ...
 
ERZURUM GAZETESİ
YAZARLAR
Ö. Faruk Kayaalp
Ö. Faruk Kayaalp
Gazze’den Doğu Türkistan’a Dinmeyen Ağıt: Akif’in Uyarısı
Ahmet Göksan
Ahmet Göksan
Konunun Mülkiyeti 
Ayhan Kara
Ayhan Kara
Ülkü Ocakları Mektebi ve Yiğido Mehmet Şarkışla
Mahmut Akdağ
Mahmut Akdağ
Bir başarı Hikayesi: ‘Erzurumspor’
Ali Kemal Koçak
Ali Kemal Koçak
Kibirli Siyaset Aktörleri ve AK Parti'nin Değişim İhtiyacı
İzzet Fehmi Aksakal
İzzet Fehmi Aksakal
"Devlet Adamı” olmanın somut örneği: Vali Mustafa Çiftçi
ERZURUM
ÇOK OKUNANLAR
ÇOK YORUMLANANLAR
ARŞİV
ANKET
Erzurum’da Belediyelerin Önceliği Ne Olmalı?

a.Kentsel Dönüşüm
b.Kent içi Ulaşım
c.Altyapı
d.Sosyal Belediyecilik
e.Kültür, Turizm ve Sanat
f.Sosyal Katılımcılık
g.Mahalle Kültürüne dönüş


Sonuçları göster Anket arşivi
FACEBOOK'TA ERZURUM GAZETESİ
TWITTER'DA ERZURUM GAZETESİ
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva